Sep 11, 2008

Cacar Air

Tolong..tolong..adli dan fatin kena cacar air..cacar air ialah sejenis penyakit yang sangat mudah berjangkit. Ia disebabkan oleh kuman virus (Vlaricellazoster)...ha ini mama baca dalam internet..risau jugak bila tengok anak2 mama kena penyakit ni...bila dah banyak kat badan mula la mama jadi takut..saper2 bleh tolong nak buat apa ek bagi cepat baik..lagi plak bila mama baca sakit ni boleh membawa keradangan otak..tapi itu kes2 terpencil jer la..


ini masa hari pertama..tak banyak lagi skit2 jer..

ni hari ke-3 dah makin banyak dah kat fatin sian dia..


ni plak adli..tetap maintain posing walau badan dah penuh bintik2..tengok muka dia siannyer anak mama..


Ya Allah Ya Tuhanku sembuhkan la anak2 ku cepat...si Aisy tu tak lama lagi kena ler tu...jangkit..adoilaa...dah la cuti mama tinggal skit..nak cuti raya lagi ni..

7 comments:

zaliza said...

jangan risau..
kalau badan dah x panas maknanya demam dh baik cuma cacar dia je kene tunggu kering. rajin sapu cream yg klinik kasi. banyak kasi makan buah ngan sayur dan minum air masak then klu cacar dh kering atau dh mengelupas, sapu vitamin E oil.
dalam gambar nampak cam diorang dh tak demam.. happy je. sikit hari lagi baik la tuh.
dari pengalaman za, org yg ter akhir kene akan lebih cepat baik dari org yg pertama kene :)

HazlisaNoor said...

tapi masuk petang semalam dan pagi tadi sebelum akak gi kerja depa demam kuat la za..panas sangat..

zaliza said...

dh amik suhu badan depa ke?
klu suhu lebih panas dr masa depa mula² demam lebih baik pi klinik balik.
satu lagi tempat tido depa kene rajin kemas dan cuci cadar selimut.
adik za yg 2nd dulu pun cam tu gak.. dh nampak baik lepas seminggu pastu demam lg seminggu. Doktor ckp imune dia x kuat. Tp za demam 4 ari je lepas dia baik :D kak ija sabar ye.. cuti je jaga depa toksah keje.

ainlaily said...

siannye derang...mesti gatal2 n x selese...

HazlisaNoor said...

TQ Sue hubby akak dah beli dah ubat tu kat klinik..dia call tadi kata memang dah nampak kering skit lepas letak ubat tu..

Lijah said...

salam ja.. budak2 antibodi kuat.. insyaAllah tak sampai seminggu lega.. anak kak lijah (miza n harith) dah kena 2 kali.. biar bagi keluar habih.. kata doktor kat klinik yang kak lijah p.. kalau tak keluar tak habih atau budak tak demam.. penyakit ni akan mai balik.. tak tau la betul ke tak.. tapi yang pasti setiap penyakit tu ada ubatnya.. Untuk ija sendiri, kena tanam dalam diri sesungguhnya tiada jangkitan, sebab kalau mama dia orang yang kena.. lagi susah.. tak gitu ija.. selamat berpuasa..

Sinaran Xxx! said...

La..kena cacar ke bebudak tu..Siannya..sian ek skali 3 kena..penatla Ija nak melayannya..Harap bersabar..dan aku doakan cepat sembuh. Aku kena dulu masa darjah 3 kot.2 minggu barula baik..