Wednesday, March 21, 2012

Tips Melawat Beijing musim sejuk

masa kami pergi Beijing tu bulan Mac kan..so penghujung musim sejuk kat sana, suhu sekitar -2 hingga 13C
antara tips yg boleh dikongsi bersama:
1. Walaupun dah bawak baju sejuk yg tebal..tapi still perlu baju long john..ada yg sampai beijing baru beli baju tebal mmg lebih murah di beijing sebenarnya.. bagi kami beli baju tebal/jaket kat bundle ajer..murah dari universal traveller..long john kami beli kat beijing rm60 sepasang..

2. Glove cari yg tebal2..jangan beli yg nipis macam org berkebun tu..selendang/pashmina perlu ada sebab musim sejuk ni angin kuat dia sejuk giler..bnyk habuk..macam pompuan ada tudung..takperla..lelaki mmg perlu..tengkuk sejuk hehehe pashmina kat sana murah..rm5 je..

3. oleh kerana sejuk memang perlu sangat bwk losyen dan lip balm..masa kat sana kulit kering sangat sampai pecah2..bawak jugak vitamin C dan E makan tiap2 hari..

4.toilet dia plak takder paip air..ada flush jamban ajer..huhuhu so kena la bawak botol kosong isi air..baru senang nak beristinjak..bawak jugak wet tissue tau

5.tawar menawar kat sana plak memang kena tawar 3 kali ganda murah..contoh kalau dia letak 150 yuen kita bagitau la nak 50 yuen ajer..mula2 dia akan taknak bagi..tapi bila kita dah nak blah dia akan kejar balik dan bagi kita harga yg kita nak tu..tapi jgnla melampau sgt mintak murah plak..kang dia jerit2 kat kita crazy malaysia..crazy malaysia..hehehe

6.selipar takyah bwk..sejuk benor takdernyer nak berselipar

7.air kat paip masjid sana ada air panas sahaja..bukan suam tau panas..so hati2 melecur muka plak kang

8.digalakkan bawak sambal bilis atau serunding bagi penggemar makanan pedas sebab makanan sana tak pedas langsung

apa lagi yer..itu jer kot..macamla pandai benor selok belok sana siap nak bagi tips bagai yer..hehehe akak share mana yg patut..sekian

10 comments:

MIZZOU said...

bila pulak nak mai US...kami tinggal 2 bulan aje ni nak balik

Ninie said...

wah...thanks for the info. Ninie nk ke beijing hujung tahun ni. Baju2 x beli lg. Dh survey, tp mahal2. Kt mana murah2 nk cari ye?

sudi2 follow ninie juga.

Anonymous said...

Kami pegi beijing 20-25 dec 2012. ....

HazlisaNoor said...

haritu cari baju kat Klang Plaza..around rm150 je..sampai beijing terus cari long john..baru selesa..kalau baju tebal aje tak tahan jugak sejuknyer..

Anonymous said...

kami pn akan berkunjunh ke beijing ni pada 20-24 disember 2012....semoga segalanya berjalan lancar...

Anonymous said...

ok x kalau bawa kanak-kanak umur 6-5 tahun ke beijing dalam bulan 12. takut mereka tak tahan sejuk. Apa pendapat?

Anonymous said...

saya sekeluarga gi korea tahun lepas seminggu...musin sejuk
bawa anak dari umur 8 hingga 2 tahun...ok je..tak banyak ragam
yg paling kecil...berlapis-lapis baju pakai...nasib baik dia ok je...long jon, baju sejuk 2 lapis, baru pakai baju sejuk tebal...seluar jean n stokin....
mmg tahan diorang
tahun ni plan gi bandung lak...anak-anak nak tgk lava gunung berapi..
tahun depan plan gi beijing... main salji

Anonymous said...

tahun lepas, saya n famili gi korea...musin sejuk
anak-anak dari umur 8 hingga 2 tahun...
takut jugak yg kecil tak tahan sejuk tapi ok je...
baju dia je,...berlapis-lapis..4 lapis termasuk baju sejuk tebal..
tapi comelnya tgk...mcm anak peguin jln...

Anonymous said...

nk tny..bln 3 masih sejuk ke?musim apa time tu?

HazlisaNoor said...

http://www.accuweather.com/en/cn/beijing/101924/march-weather/101924