Feb 11, 2008

Cerita Februari

Assalamulaikum semua...
salam penuh harapan dari mama agar semua yang membaca blog ini terus cemerlang ke arah mencapai azam masing2 tahun ini...dah masuk bulan Februari...bulan kedua dalam tahun 2008...selalunya tiga bulan terawal ini rasa cepat masa berlalu..bila masuk tengah2 tahun baru rasa macam lambat jer...pastu bila hujung tahun barula rasa cepat balik...masuk bulan posa...musim raya...cuti sekolah..time tu cepat jer kan..maknanyer pejam celik pejam celik dah habis setahun...masa tu nanti azam kita dah terlaksana ke belum pun ntah la...tahun ni mama berazam betul2 takmo jadi macam tahun yg lepas2...azam tahun ni ialah nak tunaikan azam yg dulu2..hehe..

sebelum cuti raya cina hari tu...cikgu taska anak2 mama ada kasi borang prestasi tahap perkembangan anak2 mama di sekolah..cikgu kata anak mama si adli tu bagus walau baru sebulan belajar di taska tu...dia cepat tangkap...cepat dapat apa yg diajar...alhamdulillah..tapi yg si fatin plak masih main2 di sekolah..bila suruh belajar a i u, ba bi bu punyala susahnak bagi tumpuan...bila tiba time belajar dia lari..puas cikgunyer pujuk..umpan dengan sweet baru dia nak...itu pun bila cikgu dia tanya "ini apa fatin" dia jawab..."cikgu cakap la dulu tu apa..nanti kakak ikut"...camtu jer la..last2 a ba ca tak lepas2...

mula2 mama jadi tension la jugak...sebab memang dekat rumah pun kalau mama cuba nak ajar si fatin ni membaca dia takberapa minat..tak beri tumpuan sepenuhnya...bila kita soal ini apa...dia hentam jer nak jawab apa..suka hati dia jer..bila mama cakap dekat papa..papa kata takperla dia kecik lagi...belum paham apa benda semua tu..umur dia baru 3 tahun6 bulan...belum 4 tahun pun..lama2 nanti dia dapat la..kita dulu pun masuk darjah satu ke darjah dua baru boleh membaca...

mama terdiam jugak bila dengar papa cakap macam tu...tapi jauh di sudut hati menjawab juga..zaman dulu tak sama dengansekarang ni...sekarang budak2 semua dah pandai2...kebanyakannya dah tahu membaca sebelum masuk darjah satu lagi...nanti macam mana anak2 mama nak bersaing dengan budak2 lain..

tapi semalam hati mama kembali tenang...sebabnya mama terbaca dalam paper harian metro..menurut satu kajianbudak2 yg dihantar belajar awal biasanya akan menurun prestasinya bila dah masuk sekolah rendah nanti..sebab otaknya telah diasak dengan macam2 benda hafalan..menyebabkan otaknya akan keletihan..

jadi mama terfikir betul juga..di taska jepun pun budak2 berumur 3-5 tahun biasanya belajar main2 jer..maksudnya belajarmengenal diri, alam sekeliling, belajar berdikari, membina kreativiti...so mama terfikir balik...tak elok mendesak anak sangat...biar dia belajar dengan sendirinya..mama pesan pada cikgu dia...rutin mengajar anak2 mama teruskan macam biasa...tapi kalau anak2 mama tak dapat..atau salah menjawab soalan jangan marah mereka...beritahu sahaja apa yg betul..ajar jer sampai satu tahap nanti lama2 dia akan tahu dan mengingat sendiri..itu lebih baik mama rasa daripada memberitekanan kepada anak...kalau tak dapat baca ni tak boleh makan...kalau tak dapat baca tu tak boleh keluar main..itu mamatakmo...biar anak2 mama relax...dan seronok sambil main dia belajar..betul tak...

semoga mama dapat bimbing anak2 mama menjadi anak2 soleh dan solehah yang berjaya di dunia dan akhirat..amin.

2 comments:

Sinaran Xxx! said...

Ija..napela nak risau baru 4 tahun kan..lelama diajar mahu dia akan ikut nanti..rileksla mama ija..hihihi..

zaliza said...

its ok fatin..
nanti untie za ajar main masak²..
nak tak?