Apr 5, 2013

Resepi Hidup

diambil dr blog Laily

http://resipihidup-bersamasuzana.blogspot.com/

suke sgt baca blog Dc nie... bnyak sgt kata - kata semangat... n sesuatu yg baru yg boleh kite belajar.... ade 1 artikal nie.. cm best plk rasa nak kongsi... jom aku kongsikan :)


Jangan jadi mangsa keganasan emosi

Masih ingat lagi janji saya untuk bincangkan tentang keganasan emosi dan psikologi beberapa minggu yang lalu? Kepada yang terlepas isu berkaitan, saya ulang sedikit tentang maksud keganasan emosi dan psikologi. Keganasan psikologi dan emosi meliputi perbuatan seperti ugutan, penghinaan termasuk juga caci maki dan kata-kata sindiran serta sinis. Walaupun mangsa tidak mengalami sebarang bentuk kesan luka yang boleh dilihat namun mangsa boleh mengalami tekanan perasaan yang amat teruk. Mangsa juga boleh hilang upaya untuk mengawal emosi secara normal yang kesan jangka pendek atau jangka panjang boleh menyebabkan kemungkinan mangsa melakukan sesuatu yang di luar kawalan.

Teringat satu kes yang pernah sampai ke pengaduan saya. Seorang adik meminta tolong agar saya membantu kakaknya. Kakaknya seorang suri rumah sepenuh masa, bersuamikan seorang pemandu lori dan mempunyai empat cahayamata. Perkahwinan mereka berusia hampir 10 tahun. Malangnya hampir 10 tahun itulah juga, saban hari si kakak dihujani dengan kata-kata nista, caci maki malah dipanggil babi oleh suaminya walaupun hanya disebabkan kesilapan kecil yang tidak disengajakan. Si adik mengambil keputusan untuk bertemu dengan saya setelah satu hari, dia perasan kakaknya mula berperangai pelik. Si kakak menunjukkan ke arah anak ketiganya yang mirip rupa suaminya dan melafazkan: Aku dengar ada suara suruh aku cekik budak ni sampai mati…

Ya!! Ngeri dan menyeramkan tapi itu adalah sebuah kisah benar yang diadukan kepada saya. Jika anda masih ingat, ada banyak kes melibatkan ibu membunuh anak sendiri yang berlaku sebelum ini, ada yang mencekik leher, membelit dengan wayar seterika dan macam-macam lagi. Jika difikirkan, mana mungkin seorang ibu yang waras sanggup bertindak sedemikian.

Seorang ibu yang waras akan mengorbankan nyawanya sendiri demi anaknya yang tersayang. Tapi, dalam kes-kes disebutkan tadi, ibu yang bertindak membunuh anaknya itu sedang berada dalam keadaan emosi tidak terkawal. Dia gagal untuk mengawal dirinya sendiri menyebabkan dirinya terpengaruh dengan kata-kata yang kononnya disampaikan kepadanya. Hakikatnya, kata-kata itu terbit dari dalam dirinya sendiri yang tika itu bukan membayangkan anaknya sebaliknya seseorang yang terlalu menikam perasaannya dan kebanyakan kes, suami mereka sendiri.

Kenapa boleh jadi begitu? Kajian membuktikan, mereka yang terlalu memendam perasaan terutamanya perasaan yang berbaur antara rasa sedih, terluka dan marah, adalah mereka yang terlalu mudah menjadi mangsa keganasan emosi. Jalan terbaik ialah luahkan segala kekusutan, tekanan perasaan, resah gelisah malah rasa marah anda. Jangan pendam atau simpan. Takut? Tak boleh nak luah sebab suami lebih garang? Anda boleh luahkan kepada teman rapat. Paling tidak pun, luahkan di dalam diari atau blog. Hamburkan segala kekusutan, tekanan dan amarah anda. Ada tikanya, anda tak perlukan seseorang untuk memberikan maklumbalas terhadap luahan anda tetapi dah memadai apabila ada orang lain yang mendengar luahan hati anda itu.

Jika keadaan semakin rumit dan anda rasa sukar mengawal diri anda sendiri, cepatlah dapatkan rawatan pakar psikiatri di hospital berdekatan. Ingat satu perkara: berjumpa pakar psikiatri bukan bererti anda gila. Sebaliknya anda berusaha untuk kembali menjadi seorang manusia yang normal dan waras sepenuhnya disebabkan kewarasan anda sebelum ini digugat oleh ketidaktenangan hati anda menyebabkan anda mengalami kecelaruan emosi. Pakar akan memberikan anda rawatan dan insyaAllah, anda boleh pulih sepenuhnya jika anda berkehendakkan sedemikian.

Kepada mereka yang menjadi mangsa keganasan psikologi dan emosi, sebagai seorang isteri, anda boleh menggunakan peruntukan fasakh bagi melepaskan diri daripada derita perkahwinan anda. Sebagai contoh, seksyen 52, Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah-wilayah Persekutuan memperuntukkan: seseorang perempuan yang berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan yang berikut, antaranya bahawa suami menganiayainya, iaitu, antara lain: (i) lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya.

Gunakan peruntukan yang ada, sertakan sekali dengan dokumen pengesahan daripada pakar psikiatri yang memperakui bahawa anda adalah mangsa keganasan psikologi dan emosi, sertakan juga saksi-saksi bagi menyokong kes anda. Ingat! Tanpa pengesahan pakar psikiatri, permohonan anda sukar diterima walau ramai saksi yang menyokong kes anda. Paling penting dan harus diingat juga, pengesahan pakar adalah untuk mengesahkan keadaan anda yang hilang kewarasan akal dan emosi disebabkan perlakuan keganasan suami. Walau perakuan dah ada, anda tetap perlu bangkit daripada kemelut tersebut, pulihkan diri agar anda tidak perlu bergantung kepada ubat atau rawatan pakar psikiatri lagi. Anda perlu keluar dari masalah ketidakwarasan emosi untuk pastikan anda mendapat hak-hak anda yang lain terutamanya hak jagaan anak!! Tinggalkan kisah semalam, bukalah buku baru dan terus bergerak ke depan….

0 comments: