Mar 20, 2013

Musim Org Kawin

skang ni ramai sepupu sepapat mama yang mendirikan rumah tangga..lepas sorang sorang.. ada yang bertunang.. ada yang kawin.. asyik makan kenduri je huhuhu
ni bergambar dengan adik ipar baru.. anak2 mama yang excited kan.. nanti ada anak sedara lagi sure tambah havoc.. tak sabar..mama yg lebih2..

Mar 6, 2013

Jawapan AlQuran terhadap pertanyaan manusia tentang ujian

Manusia Bertanya:
"Kenapa aku diuji?"

Al-Quran Menjawab:
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?" (Al-Quran Surat Al-Ankabuut Ayat 2)

"Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Al-Quran Surat Al-Ankabuut Ayat 3)

Manusia Bertanya:
"Kenapa aku tidak diuji saja dengan hal-hal yang baik?"

Al-Quran Menjawab:
"...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui." (Al-Quran Surat Al-Baqarah Ayat 216)

Manusia Bertanya:
"Kenapa aku diberi ujian seberat ini?"

Al-Quran Menjawab:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..."(Al-Quran Surat Al-Baqarah Ayat 286)

Manusia Bertanya:
"Bolehkah aku frustrasi?"
Al-Quran Menjawab:
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman." (Al-Quran Surat Ali Imraan Ayat 139)

Manusia Bertanya:
"Bolehkah aku berputus asa?"
Al-Quran Menjawab:

"...dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." (Al-Quran Surat Yusuf Ayat 87)

Manusia Bertanya:
"Bagaimana cara menghadapi ujian hidup ini?"

Al-Quran Menjawab:
"Hai orang-orang yang beriman, Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung." (Al-Quran Surat Ali Imraan Ayat 200)

"Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. dan Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'." (Al-Quran Surat Al-Baqarah Ayat 45)

Manusia Bertanya:
"Bagaimana menguatkan hatiku?"

Al-Quran Menjawab:
"...Cukuplah Allah bagiKu; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya Aku bertawakkal..." (Al-Quran Surat At-Taubah Ayat 129)

Manusia Bertanya:
"Apa yang kudapat dari semua ujian ini?"

Al-Quran Menjawab:
"Sesungguhnya Allah Telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka..." (Al-Quran Surat At-Taubah Ayat 111)